Onnistuneella sisällöllä onnistuneita liidejä

Miten jotkut yritykset kuitenkin onnistuvat saamaan parempia liidejä kuin toiset, vaikka aikaa liidien hankintaan olisi käytetty saman verran?

Huolimatta siitä, mikä on yrityksen toimiala, koko, paikkakunta, liikevaihto tai muu, ei taida löytyä firmaa, joka ei haluaisi lisää valideja liidejä. Liidien saaminen ei kuitenkaan ole helppoa, ja se vaatii enemmän tai vähemmän resursseja.

Inbound liideillä tarkoitetaan niitä liidejä, jotka syntyvät orgaanisesti: joku lähestyy yritystäsi aikeissa ostaa, vierailee nettisivuilla, lukee blogiasi, tilaa ilmaisen kokeilukerran tai pyytää tapaamista. Eli juurikin ne liidit, jotka ovat jokaisen markkinoijan ja myyjän unelmaliidejä, sillä kuluttaja tai b2b-asiakas on jo jollakin tasolla tietoinen yrityksestäsi ja sen tarjoamista palveluista ja mikä parasta, on jo osoittanut kiinnostusta sitä kohtaan.

Outbound liidit ovat sen sijaan liidejä, joihin olet itse yhteydessä. Yhteydenotto voi tapahtua kylmäsoitolla, somessa, maililla tai markkinoinnin automaatiolla ohjatusti. Tällöin liidi ei tunne välttämättä yritystäsi entuudestaan, ole vieraillut nettisivuillasi tai some-kanavillasi, jolloin kontaktin ottaminen ja liidin vakuuttaminen loistavista palveluistasi on huomattavasti kinkkisempää.

Outbound liidien generoiminen on lähestulkoon poikkeuksetta tarkoittaan viestin puskemista kohdeyleisölle, huolimatta siitä mikä heidän tarpeensa tai ilmaistut intressit ovat ja toivotaan, että joku reagoi. Tällöin, se paikan ja ajan valitset sinä itse, ja valitettavan usein, tämä osoittautuu myös melko kalliiksi ja tehottomaksi, mikäli sen lisäksi ei ole huomioitu orgaanista liidien saantia sekä ”lead nurturing” eli strategiaa liidien suhteen kehittämistä myyntifunnelin jokaisella portaalla. Outbound liidien generoimiseen käytetään muun muassa: kylmäsoittoja, massasähköposteja, suoramainontaa tai display-mainoksia.

Miten ihmeessä niitä ihanne-liidejä sitten generoidaan? Inbound liidien generoiminen onnistuu luomalla houkuttelevaa sisältöä sekä kampanjoita, mitkä kohdeyleisö kokee niin mielenkiintoiseksi, että ne tuovat luontaisesti kävijöitä nettisivuillesi. Kun sisältö on mielenkiintoista ja hakukoneystävällisesti tuotettua, on se helpommin löydettävissä netin syövereistä niin sosiaalisen median -kanavissa kuin hakukoneissakin.

Arvokas sisältö sitouttaa kävijöitä, jolloin he ovat vastaanottavaisempia haluttavaa viestiä kohtaan. Esimerkiksi, parhaita luennoitsijoitahan ovat ne, jotka osaavat luoda tavallisista asioista hyviä tarinoita tylsien faktatietojen sijaan. Tämä ei silti tarkoita, etteikö sisällön ydinviesti voisi olisi sama. Se, miten sisältö on puettu, tekee asiasta mieleenpainuvan.

Tuota siis sellaista sisältöä, että verkkosivuilla kävijä, blogin lukija tai potentiaalinen someseuraaja kokee saavansa tuottamastasi sisällöstä jotakin lisäarvoa.

Inbound liidien generointiin sopivia tapoja on esimerkiksi blogitekstien kirjoittaminen, sisältömarkkinointi niin somessa kuin nettisivuillakin, artikkelit, videot, live chat, markkinoinninautomatisaatio sekä lead nurturing. Koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, tulee tässäkin huomioida SEO, toisaalta inbound liidien generoinnin tekniikat oikein toteutettuna tukevat SEO:ta.

Sisältömarkkinointi lisää sivuston liikennettä.

Sisältömarkkinoinnointi tarjoaa ensiarvoisen tärkeää tietoa potentiaalisille asiakkaille, siitä miten juuri sinun tuotteesi tai palvelusi voisi auttaa heitä kuitenkaan tekemättä sisällöstä liian mainoksenomaista. Otetaan esimerkiksi yksityinen hammaslääkäriasema, tämä voisi tehdä step-by-step ohjeistuksen, miten toimia, kun hammas lohkeaa äkillisesti, että kipu hellittämiseksi. Ohjeistuksen lopussa ko. toimija voisi kuitenkin kertoa, miksi ja miten tulee hakeutua pikaisesti hoitoon, ettei lohkeama aiheuta pysyviä vaurioita.

Avun tarjoamisen lisäksi, onnistuneella sisällöntuotannolla voidaan generoida liidejä esittelemällä Case Studyja. Tämä on loistava keino kertoa saavutuksista ja ammattitaidosta ilman kehuskelua tai egon pönkittämistä.

Sisällöntuotannossa on toki tärkeää jatkuvuus, mutta määrä ei korvaa laatua. Mieluummin vähemmän, mutta huolellisesti toteutettuna kuin päivittäistä tykitystä ilman strategiaa.

Hullut timantit jalkautuvat maanantaina 4.11.2019 Mall of Triplaan hankkimaan liidejä. Tule moikkaamaan ja keskustelemaan siitä, miten voisimme auttaa sinun yritystäsi saamaan enemmän ja parempia liidejä!

Lähteet:

shorturl.at/lpFO8

shorturl.at/tDP58